domajedoma

domajedoma

Účinky sauny na zdraví

Do prostředí sauny lidé obvykle vstupují za účelem odpočinku a relaxace. Sauny mají velkou tradici v severských zemích, zejména ve Finsku, kde jsou považovány za téměř posvátné místo, jako třeba kostel. Mimo relaxace má saunování prokazatelný pozitivní vliv na psychiku člověka i regeneraci celého organismu.

Saunování v Česku

V Česku se obvykle setkáváme se dvěma typy, které se však od pravé finské sauny poněkud liší. Prvním způsobem je metoda využívající páru. Zde není nijak vysoká teplota, dosahuje obvykle jen o pár stupňů více, než je běžná teplota lidského těla, za to je v tomto typu sauny stoprocentní vlhkost. Druhým obvykle používaným druhem sauny bývá suchá sauna, někdy nazývána jako švédská. Teplota se zde pohybuje okolo 100 °C, ale na kamna se nepřilévá voda. Jelikož nevyužívá žádnou vlhkost, lidské tělo se zde není schopné zpotit, proto se od této metody upouští. Existují i infrasauny využívající infračerveného záření.

Blahodárné účinky na organismus

  • Psychika: Při pobytu dochází k vyplavení hormonu endorfin, též nazývanému hormon štěstí, do lidského těla. Díky tomu sauna pomáhá při problémech s nespavostí, migrénách, bolestech hlavy, ale pomáhá i při stresu, nervozitě a únavě.
  • Dýchací cesty: Saunování působí příznivě na dýchací cesty, uvolňuje hladké svalstvo a pomáhá při tvorbě imunitních látek.
  • Pokožka: Vlhké teplo rozšiřuje cévy a póry, odbourává z pokožky nečistoty, přebytečný maz a toxiny. Pobytem v parní lázni se stává kůže hebkou, jemnou a pružnou, což ocení zejména ženy.
  • Prevence před vznikem nemocí: Saunování posiluje imunitní systém a slouží jako prevence při nachlazení, rýmě a dýchacích obtíží. Pobyt v tomto prostředí je vhodný i pro astmatiky.
  • Rehabilitace po úrazech: Vlivem tepla dochází ke zrychlení krevního oběhu, prokrvení studených končetin, ale pomáhá i u artróz a revmatismu.

Kdy se vyhnout pobytu v sauně?

Máte-li problémy s krevním tlakem či srdcem, klasická sauna pro vás nebude tím pravým. Můžete ale vyzkoušet infrasaunu. Do sauny byste neměli vstupovat, pokud trpíte horečkou, těžkou rýmou, zánětem nosních dutin, ani pokud jste hladoví či příliš unavení. Nezapomínejte na dodržování pitného režimu.



Vložte komentář


Jméno (požadováno)


Příspěvek (požadováno)




Předešlý článek Další článek